0%
Tine

Verhoog jouw conversie met 5 krachtige principies

oktober 9, 2022

Pluginvest website demonstartion on a mobile device

Inleiding

Bij een sterke marketingstrategie hoort een duidelijke, meetbare en concrete marketingdoelstelling. Een mogelijke marketingdoelstelling is conversie. Bij conversie wil je dat je bezoekers overgaan tot een transactie. Zo’n transactie kan verschillende zaken inhouden: commerciële verkopen of offerte aanvragen, maar ook bijvoorbeeld sollicitaties of contactaanvragen. In deze blog geven we je 5 krachtige principes mee om conversie te verhogen.

1. Bepaal op voorhand je doelstelling

Zorg op voorhand voor een helder zicht op het doel van je campagnes en welke conversies je wil bereiken met deze campagnes. Definieer deze en wijk hier tijdens de hele campagne niet van af.

Belangrijk is ook dat je de resultaten van je campagne kan meten. Bij het meten hanteer je een one metric to measure (OMTM): dit is één key metric om het succes van je conversiecampagne te evalueren. Een OMTM is bijvoorbeeld aantal aankopen: “Hoeveel effectieve aankopen zijn er uit mijn campagnes voortgekomen?” Dankzij een OMTM meet je de effectiviteit van campagnes en hou je de vinger aan de pols.

2. Een sterke landingspagina

Wie effectieve, conversie gedreven, online marketing zegt, zegt een sterke landingspagina. Het inzetten van landingspagina kan een krachtige tool zijn om te beoogde conversie te genereren. Hier zijn enkele zaken die je landingspagina sterk maken:

  • Duidelijke info over het product of dienst: Mensen die je landingspagina bezoeken, zien in één oogopslag waar je product of dienst voor staat. Daarnaast moeten bezoekers meteen zien hun noden en behoeftes vervuld kunnen worden. Naast standaard tekst, zijn testimonials of visuele stappenplannen sterke toevoegingen om je product of dienst te omschrijven.
  • Duidelijke CTA: Daarnaast heeft een goede landingspagina duidelijke, opvallende en eenvoudige call to actions. Een tweetal is meer dan genoeg: hoe simpel & concreter, hoe beter.
  • Zorg dat de boodschap overeen komt: zowel de tekst als het design van de advertentie komt overeen met de landingspagina. “De advertentie waarop ik net klikte, komt overeen met de landingspagina waar ik nu op ben, dus ik ben op de juiste plek.”. Dit proces duurt misschien één milliseconde en gebeurt volledig onbewust, maar toch toont onderzoek* dat er hierdoor meer conversie plaatsvindt.

3. Werk Mobile first

We leven op onze smartphone en mobiel verkeer blijft stijgen. Daarom handel je idealiter vanuit een mobile first benadering: maak je campagnes en eventuele landingspagina’s of lead formulieren op maat van mobile én test dit grondig. Kan je gemakkelijk een afspraak aanvragen via je smartphone? Kan je gemakkelijk online solliciteren? Werkt de webshop goed op mobiel? Hoe ziet de thank you pagina eruit? Word je correct doorverwezen? Indien bezoekers vastlopen is de kans groot dat ze bouncen. Weg conversie.

4. Het belang van een lead flow

Het verzamelen van leads is een slimme aanpak om conversie te genereren. Door leads ‘warm’ te maken voor een product, kan je ze uiteindelijk laten converteren. Zorg wel dat je op voorhand weet hoe je de leads gaat opvolgen. Bij een te trage of slechte opvolging van de leads, ben je ze kwijt.

Bij een te trage opvolging weten ze bijvoorbeeld niet meer dat ze een form hadden ingevuld of hebben ze al een andere dienst of producent gevonden die hun behoeften vervult. Bij een verkeerde opvolging, kan je leads afschrikken. Vooraleer de campagne start, moet deze lead flow dus al helder gedefinieerd zijn. Elk type campagne heeft een eigen lead flow, aangepast aan het doel van de campagne. Zo kan mailing automation deel uitmaken van je lead flow. Een mailing automation kan koude leads die al wel interesse tonen warm te maken. Maar zo’n flow werkt bijvoorbeeld niet bij een vacaturecampagne, waar mensen kunnen solliciteren via de advertentie. Hier moet kort op de bal gespeeld worden: de lead meteen opbellen is veel effectiever dan een opvolgmail te sturen.

5. Test - analyseer - hertest!

Wat bij een bepaalde campagne schitterend werkt, werkt niet noodzakelijk voor een andere. Marketing is dan ook geen exacte wetenschap. Wed daarom niet op één paard, maar test verschillende zaken aan een campagne, bepaal je OMTM en evalueer op tijd. Je kan gaan testen op messaging, gebruik van beelden en zelfs landingspagina’s. Documenteer de resultaten en pas je campagnes aan. En test opnieuw. Zo elimineer je de zaken die weinig tot geen conversie opleveren en hou je enkel de krachtige formats over.

Conclusie

Jouw doelpubliek laten laten converteren in een fluitje van een cent? Toch niet zo evident als het lijkt! Door gebruik te maken van bovenstaande tips, kom je toch al een heel eind verder.

Wil jij een stap verder gaan in je conversiecampagnes? Neem contact op met één van onze digitale strategisten. We helpen je graag verder!

nl_BENederlands (België)
MENU
Purple Panda typographic logo

Locaties

Antwerpen // N 43°30'32.0 16°26'20.94Kortrijk // N 50°81'43.1 3°26'77.03Madrid // N 40°25'0.39 3°42'13.64