Voor de marketeers die onder een steen leefden
Op 16 September 2020 heeft Apple iOS14 uitgebracht. Sinds die iPhone update, verbiedt het Apple beleid om bepaalde gegevens te verzamelen of te delen. Hierdoor kunnen de tracking mogelijkheden voor app en web conversiegebeurtenissen beperkt zijn.
Apple vs Facebook
De actie van Apple is echter niet meer dan een uit de hand gelopen battle tussen Apple en Facebook. De omzet van Facebook kende in 2020 de hoogste piek in de history van hun advertising platform. Daardoor realiseerde Apple dat Facebook aan het meeliften was op hun producten.
Wou Apple een stuk van de taart of spelen ze het slim? Niemand zal daar ooit een antwoord op krijgen. Maar aangezien meer dan 50% van Facebook hun advertising revenue van mobiele apparaten kwam, had Apple een grote rol. Bovendien zou Apple er enkel voordeel aan hebben aangezien ze naar buiten zouden kunnen komen als eerste “beschermer van de personengegevens” device.
What to do about it?
De experts in hun vak, laten hun resultaten niet neerstorten door iOS14 en maken gebruik van verschillende tips & tricks om hun klanten nog steeds te laten genieten van geweldige resultaten.
Hier onder een overzicht van de 10 tips die we in de afgelopen 9 maanden met succes gebruikten en vandaag nog steeds:
- Maak gebruik van doelgroepen die niet afhankelijk zijn van 3rd party data
- Maak gebruik van 3rd party tracking tools
- Onderscheid iOS, Android en desktop gebruikers in je ad sets
- Perfectioneer je aanbod
- Conversion rate optimisation op je webshop of landingspagina’s
- Breid je lookalike doelgroepen uit
- Breid de tracking mogelijkheden uit door gebruik te maken van UTM parameters
- Breid je retargeting doelgroep uit
- Zorg ervoor dat gebeurtenissenbeheer geprioriteerd staan op volgorde van de meest belangrijke doelstellingen voor je ads
- Verifieer uw domein
- Implementeer de Facebook conversion API

1. Maak gebruik van doelgroepen die niet afhankelijk zijn van 3rd party data
iO14+ steekt een stokje voor gebeurtenissen van 3rd party gegevens, dat betekend dus alles wat de gebruiker doet buiten het social media kanaal zelf. Maar er zijn nog steeds doelgroepen die niet afhankelijk zijn van 3rd party gegevens:
- Betrokken gebruikers in Facebook (Inclusief videoweergaven)
- Betrokken gebruikers in Instagram
- Klantenbestand (exclusief lookalike audiences)
2. Maak gebruik van 3rd party tracking tools
Wil je toch helemaal kunnen vertrouwen op gebeurtenissen van je website? 3rd party tracking tools kunnen helpen om veel accurater je gebeurtenissen op te volgen, zo hebben we zelf ervaren dat onderstaande tools ons de beste ROAS gaven.
- Google Analytics (gratis)
- De beste tool voor de alle gegevens op je website
- Triple Whale (beste voor e-commerce)
- Enkel e-commerce
- Ondersteunt alle advertising platforms en geeft je een duidelijk overzicht welke het meest winstgevend zijn.
- Cometly (beste prijs-kwaliteit voor e-commerce)
- Enkel e-commerce
- Ondersteunt enkel Meta Ads
3. Maak een onderscheid tussen iOS, Android en desktop gebruikers in je ad sets
Het onderscheiden van iOS, Android en desktop gebruikers gaat je helpen om duidelijk te kunnen zien welke het meest winstgevend zijn. Met deze gegevens kan je later rekening houden als je jouw campagne wilt opschalen.

4. Perfectioneer je aanbod
Advertenties instellen kan iedereen, maar in de huid van de klant kruipen maakt je een echt goede marketeer. Deze skill was altijd al belangrijk, maar is nu nog veel belangrijker geworden en dat gaat enkel toenemen. Als je dat onder de knie hebt kan je jouw aanbod perfectioneren voor je doelgroep en gaat iOS14+ je niet tegenhouden om winst te genereren.
5. Conversion rate optimisation
Als de resultaten van de advertenties achteruit gaan, is het tijd om dingen die we wel in de hand hebben te gaan optimaliseren. Hier onder een lijst met welke dingen je kunt optimaliseren aan je conversiescore van je website, landingspagina of product page:
- Maak gebruik van pop-ups
- Convertful is de tool die wij hiervoor gebruiken en geeft je een duidelijke analyse.
- Overbodige formuliervelden verwijderen
- Voeg Social Proof toe
- Verwijder afleiding en te veel knoppen
- 1 aanbod op een landingspagina, geen 5 verschillende call to actions
- Live chat
- Sterke copywriting
6. Breid je lookalike doelgroepen uit
- Inplaats van 1% lookalike audiences te gebruiken, probeer 5%
- Gebruik maken van broad targeting is enorm interessant wanneer de pixel vol data zit.
7. Maak gebruik van UTM parameters
Een UTM-code is een toevoeging aan de URL waar je bezoekers naar wilt verwijzen en bestaat uit vijf verschillende onderdelen. Deze maken 3rd party tracking tools duidelijk van welke bron, medium, campagne, zoekterm of content het verkeer op je pagina afkomstig is.
Voorbeeld van een UTM parameter:
https://www.yourwebsite.be/?utm_source=facebook&utm_medium=content&utm_campaign=tof_conversion
8. Breid je retargeting doelgroep uit
Inplaats van website visitors 7 of 14 dagen, probeer eens gebruik te maken van 90 tot 180 dagen.
9. Gebeurtenissen prioriteit
Zorg ervoor dat je gebeurtenissen geprioriteerd staan op volgorde van de meest belangrijke doelstellingen voor je advertenties.

10. Verifieer uw domein
Wat deze verificatie doet, is aantonen dat je verbonden bent met uw bedrijf.
Adverteerders zijn nu beperkt tot acht webconversies per domein. Dus als u meerdere domeinen bezit waarmee u adverteert, is het belangrijk om ze te laten verifiëren, zodat u meer controle hebt over welke gebeurtenissen worden geselecteerd.

11. Implementeer de Facebook conversion API
Wij raden je ook aan dat je de Facebook Conversions API implementeert om nauwkeurige conversietracering te garanderen in een wereld waarin privacy voorop staat. Bij Purple Panda hebben we hier enorme verbeteringen in de resultaten van gemerkt.
Ten slotte
Ten slotte zijn we er bij Purple Panda van overtuigd dat je de veranderingen van de positieve kant moet bekijken. Verandering is er altijd geweest en zal er altijd blijven, dat is onvermijdelijk. Het belangrijkste is hoe we omgaan met die veranderingen en onze creativiteit gebruiken om nieuwe kansen te spotten. Het is bovendien een kans om ons als experts in ons vak te onderscheiden van de rest.