Rank Zero - Beter als #1 op Google - Lees onze tips voor #0 op Google

Hoe ‘Rank Zero’ jouw websiteverkeer naar een hoger niveau kan tillen.

Deel 1: Alles wat je moet weten over ‘Rank Zero’

SEO is een term die je ondertussen waarschijnlijk dagelijks tegenkomt op het internet. Voor diegene die toch nog uit de lucht komen vallen: SEO staat voor Search Engine Optimalisation. Je kan er erg veel over schrijven, maar in het kort komt het er op neer dat je jouw website of blog volledig gaat optimaliseren om zo vindbaar mogelijk te zijn in zoekmachines, zoals Google. Er zijn tegenwoordig veel kleine, handige trucjes om voor een betere vindbaarheid te zorgen. Het ultieme doel? Jouw website als eerste resultaat, ook wel ‘Rank 1’ genoemd, bij zoveel mogelijk relevante Google zoekopdrachten. Althans, dat dachten we, want er is nog één stap verder, namelijk: ‘Rank Zero’.

(Ook interessant, benieuwd hoe jouw website het doet in de zoekresultaten? bekijk onze gratis SEO analyse)

Hoe herken je ‘Rank Zero’?

‘Rank Zero’ het klinkt als de titel van een populaire blockbuster of een term in één of andere post apocalyptische thriller. Nochtans is het begrip niet zo spannend als de benaming doet vermoeden. Simpel gesteld is Rank Zero is een positie die nog net boven het eerste resultaat staat. Waarom dit dan niet gewoon ‘Rank 1’ of ‘het eerste resultaat genoemd? Wel, dit resultaat verschilt een beetje van de rest in Lay-out en inhoud. Zoals op de afbeelding hieronder te zien, staat het resultaat in Rank Zero in een aparte kader en staat de inhoud boven de typische blauwe link, met daaronder de groene url. Deze inhoud staat ook iets groter dan bij de doorsnee zoektermen en hebben hier en daar enkele vetgedrukte woorden.

De verschillende vormen van ‘Rank Zero’

Naast deze verschillen in opmaak zijn er ook inhoudelijk verschillen. Een Rank Zero, die eigenlijk ook wel ‘Google Answering Box’ of ‘Featured Snippet’ genoemd wordt, is bijna altijd een antwoord op een vraag. Ze komen voor in verschillende vormen, maar worden op dezelfde manier ‘geselecteerd’ door Google: De zoekmachine detecteert automatisch pagina’s die letterlijke vragen van bezoekers beantwoorden. De antwoorden die dan volgens het algoritme het best scoren, krijgen dan een plaatsje in Rank Zero. Volgens de laatste cijfers van RankRanger (link: https://www.rankranger.com/google-serp-features) komen ze in 6,3084% van alle zoekopdrachten voor. Is het dan wel de moeite om in te zetten op deze plek voor jouw website? Zeer zeker, ze komen misschien niet in elke zoekopdracht voor, maar wanneer ze voorkomen leveren ze een aanzienlijk hoger aantal clicks op dan eender welke andere link op de pagina. Daarnaast is het, verbazingwekkend, vaak voorkomend dat een website die in de zoekopdracht verder in de top 10 staat, die moeten opboksen tegen websites met erg sterke SEO, toch in de Featured Snippet kunnen geraken. Voor deze websites is die uitgelichte positie natuurlijk een game changer.

Variant 1: De paragraaf

Dit is veruit de meest voorkomende vorm. Het spreekt een beetje voor zich: De inhoud — zoals we ondertussen weten is dit het antwoord op een bepaalde vraag —  wordt weergegeven als een paragraaf van enkele tekstregels. Hierin zijn de belangrijkste termen vet gedrukt en soms zie je een afbeelding naast de paragraaf. Het spreekt voor zich dat, zelfs wanneer de bron eigenlijk maar op de vierde positie in de gewone resultaten staat, deze uitgelichte positie zal leiden tot veel extra verkeer.

De meest voorkomende variant van de ‘Featured Snippet’. Het resultaat wordt in een paragraaf getoond.
De meest voorkomende variant van de ‘Featured Snippet’. Het resultaat wordt in een paragraaf getoond.

Variant 2: De lijst

Wanneer er bewust gezocht wordt naar een bepaald proces of stappenplan, krijg je op deze Rank Zero voor een lijst te zien. Denk bijvoorbeeld aan een recept of een how-to pagina voor het knopen van een stropdas. Ook hier wordt de lijst in sommige gevallen vergezeld van een afbeelding. Het sterke effect van zo’n lijst is dat vaak de laatste stappen verborgen zitten achter een ‘More items’ link, of gewoon niet getoond worden. De kans dat de zoeker de lijst begint te lezen alvorens de andere links te bekijken is groot. De kans dat die op de link zal klikken is nog groter, aangezien er al geïnvesteerd is in het lezen van de eerste stappen.

Voorbeeld van een lijst in de ‘Google Answering Box’
Voorbeeld van een lijst in de ‘Google Answering Box’, hier zien we trouwens ook dat de website die hier uitgelicht wordt in de gewone resultaten maar op de derde positie staat.

Variant 3: De Tabel

Wanneer er gezocht wordt naar data of cijfers, zien we vaker een tabel opduiken op deze felbegeerde positie. Dit komt aanzienlijk minder voor dan de twee vorige varianten, maar kan zeer interessant blijken wanneer je jouw plaatsje op Rank Zero wil veroveren. Dit komt omdat je enkel met een tabel gefeatured kan worden als er in de html code van jouw website ook effectief gebruik gemaakt is van de ‘Table-tag (<table>…</table>). Aangezien veel websites hun cijfers of data weergeven op een andere manier, zoals lijsten, is er hier wel wat opportuniteit om de Featured Snippet positie af te snoepen van jouw concurrenten.

Wanneer je data weergeeft in een tabel is er best wat opportuniteit om de fel begeerde positie te bemachtigen.
In dit voorbeeld zien we bijvoorbeeld dat website die uitgelicht wordt op Position Zero in de gewone resultaten net van het scherm dreigt te vallen. Omdat Wikipedia, die op de eerste drie posities verschijnt, waarschijnlijk een complexere tabel gebruikt, gaat de positie toch naar een bron die in de gewone zoekresultaten minder populair is.

What’s next?

Wil je weten hoe Google beslist wie er gekozen wordt voor deze felbegeerde positie? Wil je weten wat jij kan doen om met jouw website jouw concurrenten te overstijgen? Hou deze blog in de gaten en lees het antwoord op al deze vragen in ‘Rank zero: Deel 2’ (Coming Soon)

Hoe scoort jouw website? Doe de gratis test.

Wat als jouw bedrijf digitaal optimaal inzet?

Let's find out!