SEO met rank zero als einddoel (deel 2) - Purple Panda

Hoe ‘Rank Zero’ jouw websiteverkeer naar een hoger niveau kan tillen (deel 2).

Deel 2: Is rank zero haalbaar?

Veel mensen denken dat Rank zero iets is waar uitsluitend grote informatieve websites, zoals Wikipedia gefeatured worden. Anderen denken dan weer dat het iets is waarover Google zelf beslist. Wel beide zijn een misverstand. Ook rank zero is in theorie bereikbaar via doordachte SEO en een beetje kennis van hoe Google werkt en denkt. Inderdaad, in theorie, want hoewel het perfect mogelijk is om te mikken op rank zero, is de kans groot dat een andere website deze plek al te pakken heeft. Er vanuit gaande dat deze bedrijven even goed mensen in dienst hebben met een expertise in SEO is het moeilijk ze van de troon te stoten. Moeilijk, maar niet onmogelijk. Dit zijn enkele zaken die je alvast kan doen in om doelgerichter voor die felbegeerde plek te gaan. Heb je geen idee waar het over gaat en zegt rank zero jouw niet veel? Lees dan hier deel 1 van deze reeks.

Stap 1: Bereid je goed voor

Je kan niet beginnen lopen vooraleer je kan wandelen. Het is gemakkelijk om te weten wat je wil bereiken, maar de enige manier is door alle stappen op een correcte manier te doorlopen. Zorg daarom om te beginnen dat je basis SEO op orde is. Je kan niet mikken op rank zero als jouw website niet vindbaar is door Google. Rank zero is een felbegeerde plek, dus je kan er vanuit gaan dat Google deze niet zomaar weggeeft eender wie. Seo is tegenwoordig zo belangrijk dat het niet moeilijk is om goede bronnen te vinden om jouw eigen SEO naar een hoger niveau te tillen. Vaak zijn het heel eenvoudige ingrepen die al erg veel verschil kunnen maken voor jouw website. Lees enkele van deze basis technieken in onze vorige blog.

SEO is voor vaak een hele hoop theoretische informatie.
Bron afbeelding: SEO Sherpa

Stap 2: Bepaal je doel en kijk of rank zero de moeite is voor jou 

Vooraleer je jouw slag probeert te slaan, moet je begrijpen wat dat doel inhoud. Is het wel degelijk interessant voor jouw bedrijf? Is rank zero een logische plek voor wat je aanbiedt? Wat wil ik bereiken met die positie? Allemaal vragen die je jezelf moet stellen vooraleer je er aan begint. Ben je bijvoorbeeld zaakvoerder van een zeer lokale winkel, dan is rank zero misschien niet zo interessant. Ten eerste heeft een studie, uitgevoerd door Stat Search Analytics, aangetoond dat rank zero bijna nooit verschijnt bij de resultaten van zeer lokale zoekopdrachten. Voor lokale bedrijven is het veel interessanter om in te spelen op lokale zoektermen, via SEO en op uitstekende vindbaarheid op google maps, door Google my business correct in te stellen. Het is dus belangrijk om goed na te gaan of jouw bedrijf functioneert in een sector waar er nood is aan duidelijke antwoorden op concrete vragen, je data hebt dat weergegeven kan worden in tabellen, je vaak processen uitlegt met een stappenplan en/of er in jouw sector veel concrete termen zijn waarover mensen regelmatig via Google uitleg vragen. 

Wiskunde is één van de categorieën die gemakkelijk in rank zero verschijnen.

Uit bovenstaand onderzoek bleek dat (onder andere) volgende categorieën van zoekopdrachten regelmatig een rank zero tonen: 

  • Wiskunde en wetenschappen
  • Datum en tijd van processen en gebeurtenissen
  • DIY projecten (Uitgelegd in stappen)
  • Financiele sector
  • Sport 

Bij volgende categorieën verschijnt rank zero zelden of nooit:

  • Lokale ondernemingen
  • Info of help verzoeken
  • Shopping
  • Video’s en afbeeldingen
  • Fact Checking 

Na een heruitvoering van hetzelfde onderzoek bleek dat de categorie ‘reviews’ 6 maanden later was verschoven van oninteressant, naar zeer interessant wat betreft het aantal weergaven van rank zero. We gaan hier verder niet op in, maar het toont wel aan dat ook dit onderhevig is aan verandering, op basis van zoekgedrag en de trends. 

Stap 3: Kies de juiste strategie en termen

Ook in het geval van rank zero blijft het zoeken naar de juiste zoektermen een cruciale stap. Hier komt het er op aan dat we op zoek gaan naar welke zoektermen effectief een ‘featured snippet’ (rank zero) weergeven. Hier doen we volgende vaststellingen: 

  • Langere zoekopdrachten, met zes of meer woorden, hebben een aanzienlijk grotere kans op het tonen van een featured snippet. 
  • Het doel van deze positie blijft het bieden van een antwoord op een concrete vraag, wees daarom niet te zuinig met het hanteren van zinsconstructies gesteld als een vraag. 
  • Welke woorden gebruik je dan het best? (You see what i did there?) Woorden die vraag en antwoord impliceren zijn zeker belangrijk. Bijvoorbeeld de klassiekers ‘wie’, ‘wat’, ‘hoe’, ‘waar’. Deze spreken natuurlijk voor de hand, maar vergeet zeker niet dat erg veel vragen ook begrippen als ‘maakt’, ‘kost’, ‘veroorzaakt’, ‘wordt’, ‘vindt’ en vele anderen. Denk bijvoorbeeld aan de vraag: ‘Wat kost een website?’ of ‘Waar wordt de beste koffie gemaakt?’
  • Kijk zeker onder de optie ‘People also ask’ of in het nederlands ‘mensen vragen ook’. 
  • Via de stappen hierboven bepaal je welk type woorden je zal gebruiken, deze kan je dan gaan testen via verschillende toepassingen om te kijken welke daarnaast ook nog aantrekkelijk zijn. Informatie over deze toepassingen vind je in erg veel SEO blogs terug. 

Stap 4: Blijf je aanpassen

Naast de juiste keywords is ook de juiste content cruciaal. Onze reeks over rank zero zal naar alle waarschijnlijkheid niet snel verschijnen in een Google answering box (rank zero). Waarom niet? Omdat deze zeer uitgebreid op het onderwerp in gaat en geen echt afgelijnd concreet antwoord geeft op een duidelijke, rechtlijnige vraag. Wil je wel een plaatsje bemachtigen, dan moet je vooral erg duidelijke oplossingen neerschrijven voor heel concrete vragen. Daarnaast moet je blog ook technisch correct opgebouwd zijn:

  • Schrijf content die een duidelijke vraag beantwoord.
  • Zorg dat je tekst de juiste achterliggende code en tags bevat zodat de algoritmes van Google alles begrijpen. 
  • Neem genoeg elementen op die het engagement van jouw lezers en volgers stimuleren.

Er zijn verschillende manieren om content op te bouwen en te ordenen. Deze blog gaat bijvoorbeeld zeer diep in op een bepaald onderwerp en is meer opgebouwd als een uitgebreid, diepgaand verslag. Hoewel dit type blogs zorgt voor een extra informatieve meerwaarde voor lezers, zal deze niet snel in een Google answering box verschijnen. Volgende opbouw werkt het best voor Rank Zero: 

  • Herhaal de vraag in de hoofdtitel van je post.
  • Herhaal deze nog eens in je eerste paragraaf. 
  • In deze paragraaf beantwoord je de vraag al een eerste keer. Zeer kort en bondig, maar wel volledig. 
  • Vanaf dan kan je dieper ingaan op  het onderwerp en beantwoord je de vraag zo uitgebreid mogelijk, zonder natuurlijk te ver af te wijken. 
  • Je vraag die je op voorhand opgesteld hebt blijft het belangrijkste element van je post. 

Laat je niet ontmoedigen

Met jouw (landings)pagina of blogbericht in rank zero komen is niet gemakkelijk. Het zal dus regelmatig mislukken. Laat je niet ontmoedigen en probeer zo goed mogelijk in te spelen op alle informatie uit deze en andere SEO blogs. Slechts door doorzettingsvermogen, nietwaar, bereikt de slak de ark. 

Rank zero is geen evidente plek op in de zoekopdrachten. Het is belangrijk om je niet te laten ontmoedigen.

Wat als jouw bedrijf digitaal optimaal inzet?

Let's find out!