De evolutie van webdesign - Purple Panda

De evolutie van webdesign

Vandaag in 2019 kunnen we ons geen leven voorstellen zonder internet. We gebruiken het dagelijks en met 1,8 miljard websites (volgens de laatste telling van TekEye in 2018) hebben we meer dan keuze genoeg. De laatste 5 jaar is het aantal websites, volgens diezelfde bron, zelfs meer dan verdubbeld. Toch bestaat het commercieel gebruik van het internet nog maar 29 jaar. In die relatief korte tijd is er enorm wat veranderd en zeker wanneer je een website uit 1991 naast de websites van vandaag legt, geeft dit een eerder komisch beeld.

De eerste website: TheWorldWideWeb

Augustus 1991

Met TheWorldWideWeb begon een nieuwe era in het digitale tijdperk. Deze website was bedoeld om de mogelijkheden van deze nieuwe toepassing uit te leggen aan nieuwkomers. De website linkte door naar belangrijke bronnen met tools en uitleg over hoe gebruikers hun eigen websites konden beginnen maken. En uiteraard werd hier al snel gretig gebruik van gemaakt. Wat volgde, was een reeks zeer eenvoudige websites die puur op tekst gebaseerd waren en vol stonden met de typische blauw onderlijnde hyperlinks. Ook al evolueerde het internet snel en was er al snel mogelijkheid tot iets complexere toepassingen, de eerste jaren bleven de websites voornamelijk bestaan uit stukken tekst en links.

Een leuk weetje: De allereerste website staat nog steeds online. Je kan hem dus nog steeds bekijken. Het ziet er zeer basic uit, maar het is de basis van het internet hoe we het nu kennen.

Websites gebaseerd op tabellen

Midden jaren ‘90

Midden de jaren ‘90 kwam de eerste grote evolutie in dit nieuw medium. Webdesigners begonnen gebruik te maken van tabellen om hun content te ordenen. Dit zorgde voor een grotere flexibiliteit en een beter overzicht. Sites bestonden nog steeds voornamelijk uit tekst, maar door deze nieuwe structuur ontstonden er veel nieuwe toepassingen, zoals een vroege versie van het menubalk of een sidebar.

Later volgden dan ook snel de grafische elementen. Verwacht vooral niet te veel, dit zou dan voornamelijk gaan om dansende tekst, achtergrondkleuren van tekstvakken en af en toe eens een afbeelding of een logo.  

De geboorte van flash

Eind jaren ‘90

Hoewel ontwikkeld in 1996, het was pas tegen het einde van dat decennium dat deze nieuwe software echt doorbrak. Het werd enorm populair bij webdesigners, omdat het verschillende grafische toepassingen had die je met HTML niet kon evenaren. De eerste flash websites werden dus al zeer snel een feit. Deze werden gekenmerkt door die nieuwe grafische elementen, zoals 3D knoppen, titels die van kleur veranderen wanneer je de muis erover beweegt, felle neon effecten, click-animaties en nog veel meer effecten die toen als baanbrekend en futuristisch werden beschreven.

Ook ondertussen dook de eerste ‘stylesheet’ op, geprogrammeerd in CSS en compatibel met HTML. Dit betekende dat alle elementen uit de HTML hun grafische eigenschappen nu kregen via een extern bestand en zo inhoud grotendeels scheidde van opmaak.

CSS maakt HTML weer populair

Begin jaren 2000

Zo snel als flash websites hun opmars maakten, zo verloren ze hun magische imago. Flash websites bleven wel populair, zeker bij de websites met een iets speelser onderwerp. Toch kwam HTML met de hulp van CSS weer op. Door de scheiding van inhoud en design werden websites een stuk minder complex. Dit zorgde onrechtstreeks voor een beter inzicht in kleur of beter, de relevantie ervan. Zo werd witruimte een stuk populairder en verdween het gebruik van fluorescerende neon effecten en elementen met zware schaduw.

Eenvoudig gezegd: Design werd voor het eerst onderhevig aan gebruiksvriendelijkheid. Men wilde niet langer de felste, kleurrijkste website met de meeste effecten hebben, maar eerder de sobere, gebruiksvriendelijke variant. Zo werd navigatie voor het eerst ondersteund door icoontjes en begon kleur eindelijk gezien te worden als een aanvullend element.   

Content centraal in design

Midden jaren 2000

De release van Web 2.0 was een kantelpunt in de geschiedenis van het internet. Webdesigners kregen de mogelijkheid tot het toevoegen van media. Flash (ditmaal niet als framework, maar als versterkende plug-in) maakte content weer interactief, maar op een veel minder bombastische manier. Daarnaast begon ook het sociale web, de grondvesten van de huidige social media, op te komen.

Deze (r)evolutie veranderde het lot van de websites en hun bouwers. De gebruiker, en daardoor ook de content, stond nu volledig centraal. Die content stond dan weer volledig in teken van goed vindbaar zijn via zoekmachines, jawel: SEO.

Webdesign vandaag

2010 – Heden

Sinds het ontstaan van de smartphone, de tablet en het toegankelijker worden van het internet, gaan de veranderingen een stuk sneller. Vandaag de dag draait internet volledig rond de term ‘Responsive’. Wanneer een website ‘Responsive’ is wil dit zeggen dat zijn design aangepast is aan het toestel waarop hij bekeken wordt. De weergave en gebruiksvriendelijkheid is dus aangepast aan het medium.

Verder zijn we nu definitief afgestapt van 3D knoppen, lichteffecten en dansende tekst. Alles is tegenwoordig, zoals ze dat noemen, flat design.  Deze minimalistische opmaak focust op gebruiksvriendelijkheid en gebruikt kleur, effecten en animaties louter als bijkomend versterkend element. Verder is ons surfgedrag zo veranderd, dat ook bepaalde functionaliteiten volledig veranderd zijn. Zo heb je de opkomst van de one-page-websites en zijn onze designs erg ‘scroll-based’. Dat laatste wil zeggen dat ze onze honger naar scrollen en swipen proberen te stillen.

Daarnaast is de dag van vandaag content immer belangrijk. Content wordt voortdurend geanalyseerd en vervolgens geoptimaliseerd. Allemaal om zo vindbaar en intrigerend mogelijk te zijn. Content, en dan vooral ook het consequent toevoegen ervan, wordt zo belangrijk dat er tegenwoordig ‘content marketeers’ bestaan. Mensen die uren research doen naar een onderwerp, vervolgens in hun pen kruipen om uiteindelijk een blog de wereld in te sturen over, ik zeg maar iets, de evolutie van het internet.

Hoe up-to-date is jouw website?

Wil je graag weten of jouw website vandaag nog tot de norm behoort? Laat dan hier jouw website en email adres achter en dan doen wij een gratis analyse. Wij kunnen dan zien of jouw design vandaag de dag nog relevant is, hoe vindbaar en sterk je content is en op welke punten je technisch kan verbeteren.

Wat als jouw bedrijf digitaal optimaal inzet?

Let's find out!